Statut
Europejskiego Stowarzyszenia Pacjentów z Chorobami Sercowo-Naczyniowymi
§ 2 – Cele i środki działania.
§ 3 – Członkowie Stowarzyszenia.
§ 5 – Walne Zebranie Członków.
§ 8 – Rada Założycieli Stowarzyszenia.
§ 9 – Majątek i gospodarka finansowa.
§ 1 – Postanowienia ogólne
- Europejskie Stowarzyszenie Pacjentów z Chorobami Sercowo-Naczyniowymi (d.Stowarzyszenie Pacjentów i Przyjaciół Kliniki Kardiologii na Banacha), zwane dalej: „Stowarzyszeniem” działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713) oraz Statutu.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest Błonie, a terenem działalności jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Przy czym dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania na terenie innych państw.
- Stowarzyszenie ma prawo powoływania i rozwiązywania Oddziałów terenowych i Sekcji tematycznych (specjalistycznych).
- Stowarzyszenie jest ogólnokrajowym stowarzyszeniem zrzeszającym osoby z chorobami serca oraz innymi problemami kardiologicznymi.
- Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji zrzeszających tego typu stowarzyszenia. O przystąpieniu do takich organizacji decyduje Zarząd Główny Stowarzyszenia.
- W zakresie celów statutowych Stowarzyszenie reprezentuje interesy zbiorowe swoich członków.
- Stowarzyszenie działa przy Klinice Kardiologii przy UCK WUM zlokalizowanej przy ul. Banacha 1a w Warszawie.
- Stowarzyszenie posiada i prowadzi stronę internetową znajdującą się pod adresem: https://sercenabanacha.org.pl
- Stowarzyszenie ma prawo używania odznaki członkowskiej oraz nadawania odznaki honorowej „Zasłużony w rozwoju Stowarzyszenia Pacjentów i Przyjaciół Kliniki Kardiologii na Banacha”.
- Stowarzyszenie ustanowione zostaje na czas nieokreślony.
- Nazwa Stowarzyszenia może być tłumaczona na języki obce.
§ 2 – Cele i środki działania
- Stowarzyszenie jednoczy i zrzesza przede wszystkim pacjentów z chorobami i problemami kardiologicznymi oraz osoby działające w opiece zdrowotnej w trosce o umożliwienie im pozyskiwania wiedzy oraz wymiany informacji w tym również doświadczeń.
- Celem działalności Stowarzyszenia jest:
- działalność oświatowa, to jest: edukacyjna, szkoleniowa i wydawnicza, w zakresie ochrony zdrowia,
- prowadzenie akcji informacyjnych celem zwiększania świadomości pacjentów na temat profilaktyki zdrowotnej zapobiegającej występowania chorób serca,
- współpraca z I Katedrą Kliniki Kardiologii przy UCK WUM zlokalizowanej przy ul. Banacha 1a w Warszawie,
- wspieranie I Katedry Kliniki Kardiologii przy UCK WUM zlokalizowanej przy ul. Banacha 1a w Warszawie w zakresie poprawy jakości leczenia oraz pobytu pacjentów na terenie kliniki,
- współpraca z innymi Klinikami Kardiologicznymi i Kardiochirurgicznymi w Polsce i na terenie Europy,
- wspieranie pacjentów na rzecz zwiększania dostępu do nowoczesnych technologii ratujących życie oraz poprawiających jakość życia w chorobach układu krążenia,
- informacyjna profilaktyka wtórna oraz pierwotna dla pacjentów z problemami kardiologicznymi,
- troska o nienaganny poziom etyczny i zawodowy członków oraz tworzenie odpowiednich warunków do podnoszenia tego poziomu,
- Działalność oświatowa, o których mowa w ust. 2 pkt a) i b), może być prowadzona przez niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego Stowarzyszenia, według zasad określonych w przepisach regulujących funkcjonowanie systemu oświaty i w ich statutach.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
- prowadzenie działalności oświatowej oraz innych form działalności edukacyjnej, informacyjnej i konsultacyjnej w celu ustawicznego zwiększenia świadomości osób z chorobami serca,
- inspirowanie i rozwijanie działalności zmierzającej do upowszechniania nowoczesnych metod w zakresie informowania pacjentów o możliwościach zapobiegania chorobom serca,
- prowadzenie bibliotek, przygotowanie i upowszechnianie informacji, organizowanie odczytów, zebrań dyskusyjnych, konferencji i innych przedsięwzięć służących realizacji celów statutowych,
- współpracę z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym,
- współpracę z Kliniką Kardiologii przy UCK WUM zlokalizowanej przy ul. Banacha 1a w Warszawie,
- wspieranie prowadzenia prac badawczych i naukowych oraz przyznawanie nagród
i wyróżnień za osiągnięcia (prace) naukowe lub publikacje w dziedzinach objętych działalnością Stowarzyszenia, - wspieranie inicjatyw podejmowanych przez młodych lekarzy kardiologów oraz członków uczniowskich i studenckich lekarskich kół naukowych o profilu kardiologicznym,
- wykonywanie ekspertyz, ocen i opinii oraz wydawanie prac naukowych i publikacji zawodowych,
- utrzymywanie stałej współpracy z organami państwowymi i samorządu terytorialnego, samorządami zawodowymi, organizacjami społeczno-zawodowymi i samorządami gospodarczymi w zakresie działań zbieżnych z celami Stowarzyszenia,
- utrzymywanie stałej współpracy z Polskim Towarzystwem Kardiologicznym w zakresie będącym przedmiotem zbieżnych celów zawodowych,
- nawiązywanie i utrzymywanie łączności z pokrewnymi organizacjami międzynarodowymi i zagranicznymi oraz przynależność do europejskich
i światowych stowarzyszeń, - przedstawianie organom państwowym i samorządu terytorialnego stanowisk i wniosków w przedmiocie spraw objętych celami Stowarzyszenia.
§ 3 – Członkowie Stowarzyszenia
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, w tym cudzoziemcy, którym przysługuje uprawnienie do zrzeszania się zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713), oraz osoby prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych,
- członków Rady Naukowej.
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która:
- zgłosiła chęć przystąpienia do Stowarzyszenia poprzez złożenie deklaracji członkowskiej,
- została przyjęta przez Zarząd Główny.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba prawna lub fizyczna, która:
- złożyła Zarządowi pisemną deklarację członkowską oraz
- deklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w celu realizacji celów Stowarzyszenia. Formę i rodzaj wspierania Stowarzyszenia Członek Wspierający ustala z Zarządem.
- Członkostwo honorowe nadawane jest osobie fizycznej, szczególnie zasłużonej w rozwoju Stowarzyszenia bądź rozwoju kardiologii lub dyscyplin pokrewnych oraz ich praktycznego zastosowania, na wniosek Zarządu Głównego, uchwałą podjętą bezwzględną większością głosów.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż terminie miesiąca od złożenia kompletnej deklaracji.
- Członkom zwyczajnym przysługuje:
- czynne oraz bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
- możliwość udziału w spotkaniach organizowanych przez Stowarzyszenie, w tym corocznym spotkaniu ogólnopolskim,
- możliwość udziału w szkoleniach organizowanych przez Stowarzyszenie, które mają charakter otwarty,
- możliwość otrzymywania okresowego newslettera przygotowanego przez Stowarzyszenie.
- Członkowie zwyczajni są zobowiązani do:
- przestrzegania postanowień Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- uczestnictwa w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków,
- opłacania corocznej składki członkowskiej w wysokości określonej uchwałą przez Zarząd Główny.
- Członkom wspierającym przysługuje możliwość:
- posługiwania się tytułem „Partner Stowarzyszenia Pacjentów i Przyjaciół Kliniki Kardiologii na Banacha”,
- zamieszczenia swojego logo na stronie internetowej Stowarzyszenia,
- prezentacji materiałów podczas spotkań oraz wydarzeń organizowanych dla członków Stowarzyszenia,
- dołączenia treści marketingowych do przygotowywanego przez Stowarzyszenie newslettera,
- udziału w Walnych Zebraniach Członków lub posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym, w przypadku otrzymania zaproszenia od Zarządu.
- Członkowie wspierający są zobowiązani do:
- przestrzegania postanowień Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego wywiązywania się z przyjętych zobowiązań zawartych w deklaracji.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
- Członkowie honorowi posiadają uprawnienia opisane w § 3 ust. 7 lit. b-d, a także z głosem doradczym mogą brać udział w Walnych Zebraniach Członków lub posiedzeniach Zarządu, w przypadku otrzymania zaproszenia od Zarządu.
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi,
- odwołania w drodze uchwały przez Zarząd z powodu:
- nieusprawiedliwionego nieopłacania składek, niewywiązania się z przyjętych zobowiązań
- rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał podejmowanych przez władze Stowarzyszenia.
- utraty uprawnień do zrzeszania się, o których mowa w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713);
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
- W uzasadnionych przypadkach Zarząd Główny może podjąć decyzję w porozumieniu z Komisją Rewizyjną o zwolnieniu z obowiązku opłacania składek członkowskich przez Członka Zwyczajnego. Decyzja taka w drodze uchwały zostaje podjęta na wniosek Członka Zwyczajnego, którego wniosek dotyczy.
- Przynależność do Stowarzyszenia jest potwierdzana następującymi dokumentami:
- legitymacją członka zwyczajnego,
- legitymacją członka wspierającego,
- legitymacją i dyplomem członka honorowego,
- dyplomem członka Rady Naukowej.
- Dokumenty określone w § 3 w ust. 15 1) mogą być przekazywane na wniosek członka w formie elektronicznej.
- Przy Stowarzyszeniu może funkcjonować Rada Naukowa złożona z osób wybitnie zasłużonych dla rozwoju kardiologii lub kardiochirurgii. Skład Rady Naukowej Stowarzyszenia jest wybierany przez Zarząd Główny na podstawie indywidualnych wniosków, popartych odpowiednimi dokumentami o dokonaniach lub innych zasługach zgłaszanego kandydata.
§ 4 – Władze Stowarzyszenia
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Rada Założycieli Stowarzyszenia.
- Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, przy obecności połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 5 – Walne Zebranie Członków
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. W sprawach, w których Statut nie określa właściwości władz Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zebrania Członków.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- ustalanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian Statutu,
- wybór i odwołanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwały o przeznaczeniu majątku zlikwidowanego Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze, i co 5 lata jako sprawozdawczo – wyborcze, informując wszystkich członków zwyczajnych Stowarzyszenia o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 7 dni przed terminem zwyczajnego Walnego Zebrania Członków. Przekazanie ww. informacji członkom Stowarzyszenia może nastąpić w formie mailowej. Członkowie Stowarzyszenia mogę uczestniczyć w zebraniach Walnego Zebrania Członków za pomocą środków komunikacji na odległość. Na Walne Zebranie Członków Zarząd może zaprosić członków wspierających lub honorowych.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
– przy odpowiednim zastosowaniu w tym zakresie § 5 ust. 4.
- Nadzwyczajne Walne Zebrania Członków powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Na zasadach określonych w Statucie, w Walnym Zebraniu Członków mogą uczestniczyć osobiście, przez pełnomocników lub za pomocą środków komunikacji na odległość:
- członkowie zwyczajni z prawem głosu,
- członkowie honorowi z głosem doradczym,
- członkowie wspierający z głosem doradczym.
- Walne Zebranie Członków podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy udziale przynajmniej połowy zwyczajnych członków Stowarzyszenia, z wyjątkiem spraw, dla których Statut stanowi inaczej. Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mogą głosować korespondencyjnie, w tym za pośrednictwem poczty elektronicznej. Na wniosek 3 członków zwyczajnych Walnego Zebrania Członków podejmowanie uchwał dokonywane jest w głosowaniu tajnym. W głosowaniu tajnym podejmowane są wszystkie uchwały o charakterze osobowym.
- W przypadku stwierdzenie braku wymaganego kworum, Prezes Stowarzyszenia ogłasza przerwę i wyznacza nowy termin zebrania. Może ono odbyć się w tym samym dniu po 30-minutowej przerwie bez wymaganego kworum. Dla ważności podejmowanych wówczas uchwał nie jest wymagana obecność przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania członków.
- W wyborach do organów naczelnych władz Stowarzyszenia kandydatami mogą być członkowie Stowarzyszenia mający co najmniej dwuletni staż członkowski.
§ 6 – Zarząd
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz w granicach wyznaczonych niniejszym Statutem oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków.
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia, w tym prowadzenie marketingu Stowarzyszenia, zawieranie umów, zatrudnianie pracowników i ustalanie wynagrodzeń,
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- zarządzanie finansami oraz majątkiem Stowarzyszenia, w tym zakładanie i zarządzanie kontami bankowymi Stowarzyszenia,
- sporządzanie i zatwierdzanie wszelkiej dokumentacji wymaganej dla Stowarzyszenia zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351),
- planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- podejmowanie uchwał w zakresie nabycia oraz ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- dokonywanie zmian w zakresie wysokości składek członkowskich.
- Zarząd składa się z trzech członków:
- Prezesa,
- Wiceprezesa,
- Sekretarza.
- Członkowie Zarządu powoływani są z grona członków zwyczajnych na pięcioletnią kadencję. Skład pierwszego Zarządu Stowarzyszenia, z podziałem na funkcje określone w § 6 ust 3, powoływany jest jednomyślną uchwałą członków walnego zebrania założycielskiego Stowarzyszenia, w głosowaniu jawnym. Kolejne Zarządy są powoływane uchwałą Walnego Zebrania Członków.
- W razie, gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji jego uzupełnienie może nastąpić w drodze uchwały pozostałych członków Zarządu.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą:
- upływu kadencji Zarządu,
- złożenia pisemnej rezygnacji Zarządowi,
- ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
- odwołania przez Walne Zebranie Członków,
- śmierci członka Zarządu.
- Zarząd w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwoływani przez Walne Zebranie Członków przed upływem kadencji, jednomyślną uchwałą, w przypadku rażącego naruszenia postanowień niniejszego Statutu lub wewnętrznych regulacji przyjętych przez Stowarzyszenie.
- Zarząd obraduje na posiedzeniach. Z zastrzeżeniem treści § 6 ust.4 Statutu, na pierwszym posiedzeniu Zarządu jego członkowie w drodze uchwały wybierają Prezesa, Wiceprezesa oraz Sekretarza.
- Posiedzenie Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku. Posiedzenia zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na żądanie innego członka Zarządu, informując wszystkich członków Zarządu o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia. Przekazanie ww. informacji członkom Zarządu może nastąpić w formie mailowej. Członkowie Zarządu mogą uczestniczyć w posiedzeniach osobiście, przez pełnomocników lub za pomocą środków komunikacji na odległość. Na posiedzenie Zarządu, Prezes Zarządu według swojego uznania może zaprosić członków honorowych lub wspierających.
- Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał na posiedzeniach. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy udziale przynajmniej połowy członków Zarządu, z wyjątkiem spraw, dla których Statut stanowi inaczej. Członkowie Zarządu mogą głosować korespondencyjnie, w tym za pośrednictwem poczty elektronicznej. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu. W sprawach osobowych uchwały podejmowane są w głosowaniu tajnym.
- Uchwały Zarządu, z wyłączeniem spraw dotyczących poszczególnych członków Stowarzyszenia oraz powołania i likwidacji oddziałów okręgowych, mogą być podejmowane w trybie obiegowym przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych środków łączności.
- W przypadku gdy przepisy powszechnie obowiązującego prawa posługują się określeniem „kierownik jednostki” funkcję tę pełni Prezes Stowarzyszenia.
- Do składania oświadczeń woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch członków Zarządu.
- Wszystkie sprawy przekraczające zakres zwykłych czynności Zarządu wymagają uprzedniej uchwały Zarządu. Do spraw tych zalicza się w szczególności:
- dokonywanie w imieniu Stowarzyszenia darowizn, udzielanie pożyczek,
- zaciąganie w imieniu Stowarzyszenia zobowiązań finansowych przekraczających 5.000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych 00/100).
- Zarząd może uchwalić szczegółowy regulamin pracy Zarządu, a także inne regulaminy związane z działalnością Zarządu.
- Zarząd ma prawo ustanawiać pełnomocników działających w granicach umocowania.
- Zarząd dokonuje za Stowarzyszenie jako pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników zatrudnionych przez Stowarzyszenie . Do zadań, o których mowa w zdaniu pierwszym, Zarząd może upoważnić, w drodze uchwały, jednego ze swoich członków lub udzielić pełnomocnictwa osobie spoza Zarządu.
§ 7 – Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli na działalności Stowarzyszenia.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- dokonywanie oceny pracy Zarządu, w tym zwłaszcza dot. zarządzania finansami oraz majątkiem Stowarzyszenia,
- przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków opinii w przedmiocie oceny działalności Zarządu,
- wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielenie absolutorium Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna składa się od 3 do 5 członków, w tym Przewodniczącego. Członkowie Komisji Rewizyjnej powoływani są z grona członków zwyczajnych na pięcioletnią kadencję. Skład pierwszej Komisji Rewizyjna, z wyborem Przewodniczącego, powoływany jest jednomyślną uchwałą członków walnego zebrania założycielskiego Stowarzyszenia, w głosowaniu jawnym. Kolejne składy Komisji Rewizyjnej są powoływane uchwałą Walnego Zebrania Członków.
- W razie, gdy skład Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie jej składu może nastąpić w drodze uchwały pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
- Funkcję członka Komisji Rewizyjnej można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkostwo w Komisji Rewizyjnej ustaje z chwilą:
- upływu kadencji Komisji Rewizyjnej,
- złożenia pisemnej rezygnacji Komisji Rewizyjnej,
- ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
- odwołania przez Walne Zebranie Członków,
- śmierci członka Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach. Z zastrzeżeniem § 7 ust. 3 Statutu, na pierwszym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, jej członkowie w drodze uchwały wybierają Przewodniczącego.
- Posiedzenie Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie innego członka Komisji Rewizyjnej, informując wszystkich członków Komisji Rewizyjnej o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia. Przekazanie ww. informacji członkom Komisji Rewizyjnej może nastąpić w formie mailowej. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach osobiście, przez pełnomocników lub za pomocą środków komunikacji na odległość.
- Komisja Rewizyjna podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy udziale przynajmniej połowy członków, z wyjątkiem spraw, dla których Statut stanowi inaczej. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą głosować korespondencyjnie, w tym za pośrednictwem poczty elektronicznej. W razie równości głosów decyduje głos Przewodniczącego. W sprawach osobowych uchwały zapadają w głosowaniu tajnym.
§ 8 – Rada Założycieli Stowarzyszenia
- Radę Założycieli Stowarzyszenia tworzą osoby, które założyły Stowarzyszenie zgodnie z Listą członków założycieli Stowarzyszenia.
- Rada Założycieli jest organem doradczym i jest odpowiedzialna za wydawanie rekomendacji osobom ubiegającym się o członkostwo w Stowarzyszeniu.
§ 9 – Majątek i gospodarka finansowa
- Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odpowiednich przepisach prawa. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Dla rozpoczęcia i ewentualnego zakończenia działalności gospodarczej wymagana jest jednomyślna uchwała członków Zarządu.
- Stowarzyszenie może otrzymywać dotację zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, w wysokości ustalonej przez organ kontroli wewnętrznej w uchwale tego organu.
- Wynagrodzenie z tytułu wykonywania innych czynności może być również wypłacane innym członkom Stowarzyszenia za zgodą Zarządu. Wysokość wynagrodzenia określana jest w drodze uchwały.
- Wynagrodzenie o którym mowa w § 9 ust. 6 oraz ust. 7 będzie wypłacane na podstawie podpisanych umów o pracę lub innych umów cywilno-prawnych.
- Umowę o pracę lub inną umowę cywilno-prawną pomiędzy członkiem Zarządu a Stowarzyszeniem, podpisuje w imieniu Stowarzyszenia członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu.
§ 10 – Postanowienia końcowe
- W sprawie zmiany Statutu, Walne Zebranie Członków podejmuje w tym zakresie uchwałę bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków zwyczajnych.
- W sprawie rozwiązania Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków podejmuje w tym zakresie uchwałę bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków zwyczajnych. Podejmując uchwałę o rozwiązania Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji, w tym likwidatorów Stowarzyszenia oraz przeznaczenie majątku.
Statut uchwalony Uchwałą Nr 2 z dnia 15.12.2021 roku